2 portret Aurélie Lierman Nijmegen 2017

Bio [ENG]       

Aurélie Lierman is geboren in Karago, Rwanda, maar groeide op in België sinds haar tweede. Geboeid door de verhalende kracht van abstract geluid en muziek voegt Aurélie Lierman vaak dramatische en documentaire elementen toe aan een muziek compositorische structuur (of net andersom). Aurélie Lierman’s oeuvre is dan ook multi disciplinair en balanceert zich tussenin radio kunst, installatie kunst, performance kunst, stemkunst en compositie. Als rode draad haar ruime collectie aan unieke field recordings en soundscapes uit landelijk en stedelijk hedendaags Oost-Afrika. Geluid per geluid transformeert en boetseert ze al die zelf verzamelde klanken tot iets wat ze omschrijft als “Afrique Concrète”.

Haar onophoudelijke experiment en spel met hybride vormen heeft ondermeer geleid tot samenwerkingen met gelijkgestemde kunstenaars uit uiteenlopende disciplines. Waaronder haar  geluidsinstallatie Sampling the Man of Memory – tentoongesteld in de expositie ‘Patterns for (Re)cognition’ in Kunsthalle Basel (CH) en Bozar (Brussel, BE)- een creatie voortgevloeid uit een samenwerking met Belgisch visueel kunstenaar Vincent Meessen (Belgische inzending voor de Biënnale van Venetië 2015).

Momenteel ontwikkelt Aurélie Lierman nieuw electro akoestisch werk in opdracht van Gaudeamus voor het ensemble But What About.  (premiere september 2018).

 

• Aurélie Lierman – werk

Lierman was een aantal jaren aan de slag als radiomaakster en presentatrice bij de VRT (Brussel, 1999- 2007) tot ze besliste om zich volledige te wijden aan improvisatie, stemkunst, performance, compositie, radio kunst en installatie kunst. Aurélie Lierman’s werk is tentoongesteld, opgevoerd en uitgezonden in Europa, Israël, Marokko, Zuid Afrika, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en de Verenigde Staten.

Ze figureerde als gastvocaliste en geluidskunstenares op twee albums van de Britse cult-group Nurse With Wound ([SIC] 2013, “Santoor Lena Bicycle” 2014). En haar werk werd meermaals internationaal bekroond: in 2014 won Aurélie Lierman de 1ste prijs op Monophonic 2014 (Brussel) voor ‘Anosmia’, een radio compositie rond het thema van de Rwandese Genocide. In 2013 won Aurélie Lierman de 1ste prijs op Sonic Arts Award (Rome) voor KARIAKOO, een geluidsportret van een bruisende wijk in Dar Es Salaam (Tanzania) en de 3de prijs op Grand Prix Nova (Boekarest) voor ‘iota mikro’, gebaseerd op field recordings van haar geboorteplek, de Karisimbi vulkaan in Rwanda.

In januari 2016 won Aurélie Lierman de Sally en Don Lucas werkbeurs voor beloftevolle Muzikanten en Componisten van Montalvo Arts Center in California.

 

Aurélie Lierman – opleiding

Lierman volgde een Master in Audio Visuele Kunst, optie Radio ( Erasmus Hogeschool Brussel, Rits). Studeerde vervolgens Jazz Zang deels autodidactisch, deels aan het Lemmens Instituut in Leuven (bij Natscha Roth, Pierre Van Dormael, Peter Hertmans en Bart Van Caenegem). En is nu ook Master in Compositie/Minor Zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (klassieke zang bij Lenie van den Heuvel en compositie bij Yannis Kyriakides en Martijn Padding).

Verder genoot ze masterclasses en lessen bij componisten Mayke Nas, Huba de Graaff,  Hans Abrahamsen, Peter Ablinger, Michael Pisaro, Jo Kondo, Kaija Saariaho, Alvin Lucier, Steve Reich, Christian Wolff, Butch Morris, Bob Ostertag, Justin Bennett, Joel Ryan, Evis Sammoutis, Wim Hendrickx, Pete Harden, Samuel Vriezen, Diderik Wagenaar.

Alsook masterclasses en lessen bij vocalisten Phil Minton, Meredith Monk, Sidsel Endresen, Maja Ratkje, Koichi Makigami, David Moss, Lydia Lunch, Claron Mcfadden, Iva Bittova, Jaap Blonk, Greetje Bijma, Omar Ebrahim, Gidon Saks, Sainkho Namtchylak, Andrea Molino, Catherine Delasalle, Saadet Türköz, Jocelyn B. Smith, Wim Vandekeybus, Erik Thielemans, David Linx, Fay Claassen, Christina Fuchs, Anita Daulne (Zap Mama),  Olivier Thomas (Tomassenko), Theo Bleckmann, Katie Geissinger, Gisela Rohmert.

 

Bio [ENG] 

 

Leave a Reply